زندگی نامه چند شهید2
نوشته شده توسط : مهرداد قبله وردی

زندگينامه شهيد حاجي سجادي

شهيد حاجي سجادي


 

تاريخ تولد :1341

نام پدر :غلام حسين

تاریخ شهادت : 4/3/1367

محل تولد :فارس /اشكنان

طول مدت حیات :26

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :

روز سوم تيرماه سال 1341 در شهر «اشکنان» در خانواده‌اي فقير و باايمان ديده به جهان گشود. کودکي را در دامان پدر و مادري مهربان سپري کرد و در هفتمين بهار زندگي راهي مدرسه شد.
دو سال بعد عفريت فقر و ناداري، دنياي شيرين آرزوهايش را آشفته کرد و ناچار با دبستان وداع نمود. در بهاران سال1357 باران فريادها، خاک قحطي‌زده‌ي ايران را گلستان کرد. حاجي بذر صدخوشه‌ي اين خاک گوهرخيز بود که روييد و به گل نشست.
پس از پيروزي انقلاب در صفا و خلوص بسيجيان ذوب شد و در هنگام دفاع مقدس گام در گام خداجويان، رو به ميدان‌هاي نبرد نهاد. دوران سربازي را در جبهه گذراند و سپس به عنوان بسيجي در سرپل‌ذهاب، نوسود، سومار، طلائيه، مجنون، فاو و شلمچه با دشمن پيکار کرد. سرانجام پس از ساليان طولاني عشق‌بازي در راه حق، قاف قله‌ي عشق را با پرواز عاشقانه‌اش درنورديد و در تاريخ 4/3/67 در سن 26 سالگي در منطقه شلمچه به خدا پيوست.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 273

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 21:7  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد محمد سپاسدار

شهيد محمد سپاسدار


 

تاريخ تولد :9/7/1349

نام پدر :حسين

تاریخ شهادت : 22/1/1367

محل تولد :فارس /اشكنان

طول مدت حیات :18

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :

محمد سپاسدار در نهمين روز از مهرماه سال 1349 در شهر «اشکنان» از توابع شهرستان لامرد استان فارس در خانواده‌اي متوسط و مذهبي ديده به جهان گشود.
تحصيلات ابتدايي را در شهر اشکنان با موفقيت سپري کرد و تا کلاس اول راهنمايي به تحصيل ادامه داد. نوجواني مؤدب، مهربان و خوش‌اخلاق بود و همواره گلخند شادي بر لب داشت. 8 ساله بود که انقلاب اسلامي به رهبري بت‌شکن قرن حضرت امام خميني (ره) به پيروزي رسيد. پس از پيروزي انقلاب به عضويت پايگاه بسيج درآمد.
با ظاهر شدن زلال انسانيت و تحقق بندگي در سجاده‌اي به وسعت جبهه‌ها خود را به کانون عشق و ايثار سپرد و با کاروان راهيان نور رهسپار مناطق عملياتي گرديد و سرانجام در مقابله با حمله‌ي دشمن، راه سرخ شهادت را برگزيد و در مشهد شلمچه در تاريخ 22/1/67 در سن 18 سالگي به خيل شهيدان پيوست.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 257

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 21:6  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد علي طلعتي

شهيد علي طلعتي


 

تاريخ تولد :19/12/1345

نام پدر :محمد

تاریخ شهادت : 6/3/1367

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :22

محل شهادت :فاو

مزار شهید :گلزار شهداي اشكنان

علي در روز نوزدهم اسفندماه سال 1345 در شهر اشکنان در خانواده‌اي عاشق اهل‌بيت عصمت و طهارت تولد يافت. فضاي مذهبي شهر و حضور در مجالس ديني سبب پايبندي وي به شعاير اسلامي شد. در جريان پيروزي انقلاب به صفوف متّحد مردم پيوست و در خلع‌سلاح پاسگاه ژاندارمري محل فعالانه شرکت کرد. تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در زادگاهش ادامه داد. در جنگ تحميلي عراق عليه ايران، شهادت مظلومانه‌ي پسر عمويش "عيسي طلعتي"، او را بسيار متأثر کرد. اندکي بعد به خدمت مقدس سربازي رفت و در حالي که برادرش در جبهه شلمچه مشغول پيکار با دشمن بود، او نيز در فاو به جنگ با دشمن پرداخت. سرانجام پس از حماسه آفريني هاي فراوان، بر اثر بمباران شيميايي دشمن، در فاو در تاريخ 6/3/1367 در سن 22 سالگي شربت شهادت نوشيد و به جمع شهيدان پيوست.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 310

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 21:4  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد عيسي طلعتي

شهيد عيسي طلعتي


 

تاريخ تولد :1/7/1350

نام پدر :غلامرضا

تاریخ شهادت : 30/5/1365

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :15

محل شهادت :جزيره مجنون

مزار شهید :

تولدش در روز اول مهرماه سال 1350 در شهر " اشکنان " به ثبت رسيد. در فضاي معنوي خانواده‌اي اصيل و مذهبي باليد و درس عشق و سرافرازي را از مردم صميمي زادگاهش فرا گرفت. تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در اشکنان با موفقيت به پايان رساند. در آستانه‌ي ورود به دانشسراي مقدماتي بود که هجر گل‌هاي باغ و عروج کروبيان خاک، دل شيدايي‌اش را روانه‌ي جبهه کرد. يک ماه در آن سوي آب‌هاي اروند و در فضايي آکنده از بوي عطر والفجريان، به راز و نيازي عاشقانه با دلدار و جهادي قهرآميز با دشمن پرداخت. 14 روز به مرخصي آمد و دگرباره روانه جزايرمجنون شد. در دوازدهمين روز حضور، در تاريخ 30/5/1365 در سن 15 سالگي به وصال يار رسيد و جاودانه تاريخ شد.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 311

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 21:2  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد محمد قلندري

شهيد محمد قلندري


 

تاريخ تولد :1/1/1349

نام پدر :علي

تاریخ شهادت : 31/5/1365

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :16

محل شهادت :جزيره مجنون

مزار شهید :شهر اشكنان

آسمان نيلگون «اشکنان» از توابع شهرستان لامرد در روز اول بهار سال 1349 خورشيدي شاهد تلألو ستاره‌اي درخشان بود، در زادروز ولادتش اولين نغمه‌اي که شنيد ترنم دلنواز اذان و اقامه بود. از محيط خانواده توشه صفا و صداقت گرفت و به راه نوجواني قدم گذارد.در سخت‌ترين شرايط زندگي به انجام واجبات ديني پايبند بود.
و ديگران را به رعايت مسايل انساني سفارش مي‌کرد. در طول جنگ تحميلي استکبار عليه انقلاب اسلامي و اعزام جوانان حزب‌الله به جبهه‌هاي جنگ،‌ پس از جلب رضايت خانواده با اشتياق فراوان به جبهه رفت.در حالي که وجود مبارکش لبريز از عشق به ذات حق بود، از مشهد جزيره‌ي مجنون در تاريخ 31/5/1365 در سن 16 سالگي به معراج رفت.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 385

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:56  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد غلامحسين داربام

شهيد غلامحسين داربام


 

تاريخ تولد :9/11/1341

نام پدر :حسن

تاریخ شهادت : 4/3/1367

محل تولد :فارس /اشكنان 

طول مدت حیات :26

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :شهر اشكنان

در روز نهم بهمن ماه سال 1341 در شهر اشکنان از توابع شهر لامرد فرزندي به دنيا آمد که او را غلام‌حسين ناميدند. تحصيلات ابتدايي را در اشکنان با موفقيت پشت سر نهاد. سپس به دليل فقر و تنگدستي درس را رها کرد و به کارگري مشغول شد. در سال 1357 با گسترش دامنه‌ي انقلاب به روستاها، همراه با ديگر جوانان در محافل انقلابي شرکت کرد. پس از آن‌که درخت تناور انقلاب با نثار خون هزاران شهيد به بار نشست، از هيچ کوششي براي حفظ دستاوردهاي انقلاب دريغ ننمود و بيشتر اوقات خود را در پايگاه مقاومت بسيج گذراند. با شروع جنگ تحميلي، خدمت سربازي را در سپاه و در مناطق جنگي سپري کرد و چهار بار به عنوان رزمنده بسيجي در مناطق عملياتي جزيره‌ي مجنون، شرق بصره و شبه‌جزيره‌ي فاو، به پيکار با دشمن رفت. سرانجام در شلمچه، همچون پرنده‌اي سبکبال جهان خاکي را با همه زيبايي هايش در تاريخ 4/3/1367 در سن 26 سالگي وا نهاد و با رويي گشاده به سوي معشوق شتافت.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 182

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:28  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد حسن فريدي

شهيد حسن فريدي


 

تاريخ تولد :3/6/1346

نام پدر :خيرالله

تاریخ شهادت : 22/1/1362

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :16

محل شهادت :شرهاني

مزار شهید :گلزارشهداي اشكنان

حسن در روز سوم شهريورماه سال 1346 در شهر " اشکنان " از توابع شهرستان لامرد تولّد يافت. کودکي را در خانواده‌اي باايمان سپري کرد و با اخلاق و تربيت اسلامي آشنا شد. نشانه‌هاي معرفت از آغاز در وجود مستعدّش نمايان بود. طنين صوت دل‌نشين حسن که خطابه‌ي حضرت زينب (س) را در کنايه به شاه ايران، از منبر مسجد اشکنان و در حضور جمع کثيري از مردم قراعت کرد، در خاطره‌ها باقي است.
تحصيلاتش را تا سال سوم دبيرستان ادامه داد و سپس به دليل ضرورت دفاع از کشور، وارد سپاه‌پاسداران شد. نبوغ هنري خود را در ايراد خطابه‌هاي دلنشين، سرودن شعر، خوشنويسي و طراحي به نمايش گذاشت. آن‌گاه به هنرآفريني در صحنه‌هاي نبرد پرداخت.
آخرين بار به عنوان بي‌سيم‌چي در عمليات والفجر 1 شرکت نمود و در تاريخ 22/1/1362 در سنّ 16 سالگي در منطقه‌ي شرهاني چنان تا قلب دشمن پيش رفت که صداي بي‌سيمش براي هميشه قطع شد.
در سال 1379 پس از هفده سال، پلاک و پاره‌هاي پيکرش را به زادگاهش آوردند و با تشييع کم‌نظير مردم در زادگاهش اشکنان به خاک سپرده شد.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 369

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:25  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد حیدر گردون

شهيد حيدر گردون


 

تاريخ تولد :2/3/1349

نام پدر :محمد

تاریخ شهادت : 21/11/1365

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :16

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :

حيدر در روز دوم خردادماه سال 1349 در شهر «اشکنان» از توابع شهرستان لامرد استان فارس در خانواده‌اي فقير و مذهبي ديده به جهان هستي گشود. هشت ساله بود که با نسيم حيات‌بخش انقلاب اسلامي، جاني تازه گرفت و دوران رشد و شکوفايي خود را در فضاي پاک و معنوي انقلاب آغاز کرد. در سن 12 سالگي با جدايي پدر و مادر روبه‌رو شد. تحصيلاتش را تا سال دوم دبيرستان ادامه داد و خواندن قرآن‌کريم را در مدت سي و پنج روز فراگرفت.
در جنگ‌تحميلي پدرش به شهادت رسيد. دو سال و نيم پس از شهادت پدر، سلاح افتاده‌ي وي را برگرفت و از سنگر علم و دانش رهسپار ميدان‌هاي جهاد و شهادت شد.
ابتدا در شلمچه با دشمن جنگيد و بار دوم در هفتمين روز شهادت دوستش قاسم ضيايي، به جبهه رفت. سرانجام پس از عمليات کربلاي 5، در تاريخ 21/11/1365 در سن 16 سالگي در شلمچه به آرزوي ديرينه‌اش رسيد و شهد شهادت نوشيد.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 408

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:15  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد محمد گردون

شهيد محمد گردون


 

تاريخ تولد :1/5/1334

نام پدر :حيدر

تاریخ شهادت : 27/12/1362

محل تولد :فارس /اشكنان /-

طول مدت حیات :28

محل شهادت :طلائيه

مزار شهید :

محمد در روز اول مردادماه سال 1334 در خانواده‌اي مذهبي در شهر «اشکنان» به دنيا آمد. در سن سه سالگي پدرش دار فاني را وداع گفت و تحت سرپرستي مادر، بزرگ شد.
به دليل فقر مالي از تحصيل در مدرسه محروم شد. ابتدا به کارگري و کشاورزي پرداخت و سپس راهي کشورهاي حوزه‌ي خليج‌فارس شد، از خصوصيات بارز وي، سادگي و صداقت بود، قلبي به پاکي آينه داشت و هرگز نفاق و دورويي از او ديده نشد. در جريان پيروزي انقلاب، مشتاقانه به نداي ملکوتي حضرت امام‌خميني (ره) لبيک گفت و با شرکت در تظاهرات، به وظيفه‌ي تاريخي خود جامه‌ي عمل پوشاند.
پس از پيروزي، براي حفظ دست‌آوردهاي انقلاب، به عنوان جوانمرد با پاسگاه انتظامي اشکنان همکاري کرد و سپس وارد جهادسازندگي گرديد. هنگامي که استکبار جهاني آتش جنگي خانمانسوز را عليه انقلاب اسلامي برافروخت، عزيمت به جبهه را بر خدمت در جهادسازندگي ترجيح داد. در تاريخ 21/11/62 در محور دشت‌عباس به جهاد با دشمن پرداخت و در عمليات والفجر يک شرکت کرد. در تاريخ 24/11/1362 همراه با جمعي از دوستانش وارد تيپ المهدي (عج) شد. سرانجام در تاريخ 27/12/62 در محور طلاييه، پيکر مطهرش مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و در راه هدف مقدسش در سن 28 سالگي به شهادت رسيد. دو سال و نيم بعد فرزندش حيدر بيرق افتاده‌اش را برگرفت و راهش را ادامه داد تا آن‌که به پدر پيوست.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 409

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:13  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگینامه شهید حیدر فداکار

شهيد حيدر فداكار


 

تاريخ تولد :2/1/1340

نام پدر :لطفعلي

تاریخ شهادت : 18/2/1361

محل تولد :فارس /لامرد /پاقلات

طول مدت حیات :21

محل شهادت :خرمشهر

مزار شهید :

حيدر در روز دوم بهار سال 1340 در روستاي " پاقلات " از توابع شهرستان لامرد متولد شد. در سن هفت سالگي به دبستاني که اکنون به نام وي نامگذاري شده است، قدم نهاد و تا کلاس سوم ابتدايي به تحصيل ادامه داد. در پانزدهمين بهار زندگي، بار سفر بست و در کشور قطر مشغول به کار شد.
در روزهاي آغازين پيروزي انقلاب، به ميهن بازگشت و همگام با سيل خروشان امت مسلمان ايران در تظاهرات و راهپيمايي‌ها شرکت کرد. با شروع جنگ‌تحميلي به ارتش جمهوري اسلامي پيوست و همدوش رزمندگان اسلام به پيکار با متجاوزان بعثي پرداخت. در عمليات طريق‌القدس که به آزادي شهر بستان انجاميد، شرکت کرد و چهار ماه بعد در عمليات بزرگ فتح‌المبين حاضر شد.
سرانجام در عمليات بيت‌المقدس، پس از 6 روز حماسه‌آفريني مورد اصابت تير دشمن قرار گرفت و در سن 21 سالگي شربت شهادت نوشيد.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 365

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 20:11  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد اسكندر تقوي

شهيد اسكندر تقوي


 

تاريخ تولد :3/1/1339

نام پدر :ابول

تاریخ شهادت : 4/3/1367

محل تولد :فارس /اشكنان

طول مدت حیات :18

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :

اسکندر در روز سوم فروردين ماه سال 1339 در «اشکنان» زاده شد. در کودکي دست تقدير دامن پر مهر مادر را از او گرفت و به دليل فقر و تنگدستي فرصت سواد آموختن نيافت. آموزه‌هاي ديني را با شرکت در مراسم مذهبي فرا گرفت و خادمي مخلص براي مراسم عزاداري حسين بن علي (ع) بود. با هجوم سربازان متجاوز عراق به مرزهاي کشور به جبهه هاي نبرد عزيمت نمود. حدود 15 ماه از عمر مبارکش را در مبارزه با دشمن گذراند. يک بار در شلمچه مجروح شد و با همان حال به نجات مجروحان شتافت. آن سبکبار عاشق که در وراي ظاهر فريبنده‌ي دنيا، رخ زيباي دولت يار را ديده بود، قبل از عمليات بيت‌المقدس 7 در تاريخ 4/3/67 در سن 18 سالگي مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به شهادت رسيد. جسم پاکش در سرزمين خونبار شلمچه ماند تا شاهد مظلوميت مدافعان راستين اسلام و ايران باشد.

منبع:كتاب حديث عاشقان صفحه 117

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آذر 1388ساعت 17:21  توسط فرزند ولایت  |  نظر بدهید

زندگينامه شهيد حسين حاتمي

شهيد حسين حاتمي


 



:: بازدید از این مطلب : 770
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5

تاريخ تولد :3/2/1348

نام پدر :غلامرضا

تاریخ شهادت : 4/3/1367

محل تولد :فارس /اشكنان/پاقلات

طول مدت حیات :19

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :گلزار شهداي پاقلات
تاریخ انتشار : 16 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: